Opiskelijat kokosivat kertynyttä materiaalia omaan kansioon,
perusportfolioon. Ensimmäisellä istuntokerralla käytiin läpi
portfoliotermejä [3] [4].
Perusportfoliolla
tarkoitettiin kaikkea kurssiin liittyvää
materiaalia missä tahansa tallennusmuodossa.
Näyteportfolioksi
kutsuttiin perusportfoliosta valittavaa näytettä omasta oppimisesta,
jonka pohjalta arvostelu määräytyi.
Portfolioaineiston keräämisestä muistutettiin aika ajoin.
Arvostelu tapahtui aktiivisuuden ja näyteportfolion pohjalta ilman
välikokeita tai tenttejä. Opetushenkilökunta mietti kriteereitä
näyteportfolion arviointiin [7]
(katso myös luku 4). Valitettavasti
näitä kriteereitä ei ollut etukäteen jaossa. Kevään kurssin
arvostelun tuloksista [7] tiedotettiin opiskelijoita
henkilökohtaisella sähköpostiviestillä [8].
Arvosteltavaan, ulkoasultaan siistiin, näyteportfolioon pyydettiin seuraavia osioita [6]:
Tuloksena oli ilahduttavan erilaisia näyteportfolioita, jäsennetyistä
perusportfoliokansiosta 24-sivuiseen LaTeX-dokumenttiin, joista
esimerkkeinä niiden sisällysluettelot [10] [11].
Erilaisuus saattoi
johtua osaltaan siitä, ettei kenelläkään ollut ennestään mitään
valmista mallia, eikä tarkkoja arvostelukriteereitä ollut
opiskelijoiden käytössä. Kuudesta kansiosta viisi palautettiin
ajallaan. Pohdinnoissa annettiin pitkälle pureksittua arviointia
omasta oppimisesta, ryhmästä ja opetushenkilökunnan toiminnasta sekä
kurssin kehittämisestä.
Yksi esimerkki pitkälle viedystä portfoliomaisesta pohdinnasta oli
opiskelijan saama kokemus luentojen esitystavasta, jossa hänen mukaan
ensin johdettiin teoreettista kaavaa, pitäydyttiin matemaattisessa
merkinnöissä ja vasta lopuksi kerrottiin lopputulos käytännön
mielessä.
"Yleensä minulle kävi niin, että en ymmärtänyt asian johtamisesta juuri mitään, ja vasta lopuksi, kun käsiteltävän asian konkreettista merkitystä esitettiin mieluiten kuvien avulla, sain selville mistä oikeastaan on puhuttu." Tämän asian julkilausuminen
portfoliossa kannustaa opetushenkilökuntaa vaihtelemaan esitystapoja.
Parhaan oppimistavan itselleen selvittäminen on vaikeaa, mutta sitä
kannattaa kokeilla. Opiskelijat oppivat (tai ainakin käyttäytyvät)
luennoilla eri tavoin. Kutrilaisista muutamat tekivät vähän jos ei
lainkaan merkintöjä luennoilla, yksi ei käynyt lainkaan, muutavat taas
runsaasti muistiinpanoja. PowerPoint-muotoiset luentokalvot eivät
olleet etukäteen käytettävissä.
Ryhmän toimintaan oltiin pääosin tyytyväisiä vaikka monet sanoivat
toiminnan olleen turhan lepsua ja kuritonta. Käytännössä 4-6 ihmisen
ryhmissä oli vielä mahdollista saada suora kontakti opiskelijaan.
Ryhmässä syntyi heti alussa selkeitä rooleja.
Opetushenkilökunnan toimintaa arvioitiin niin luennoilla, laskareissa kuin istunnoissa. Kritiikki oli hyvin rakentavaa. "Assareille ehdottaisin ripausta lisää kuria ja ohjelmaa pienryhmätapaamisiin, jotta velttoilu vähenisi ja ihmiset osallistuisivat paremmin toimintaan". Luentojen kalvoissa oli joitain kirjoitusvirheitä, kun ne oli tehty edellisenä päivänä valmiiksi. Virheistä tuli usein jopa sopivia luennon keskeyttäjiä. Toisaalta opiskelijat pyysivät, että virheitä ei tarvitse selitellä luennolla.