Kurssityöryhmää kannattaa käyttää, jos resurssit antavat siihen myöten. Tämän kevään kokeilun pohjalta voi lausua muutamia yleisiä parannusehdotuksia:
Yleisesti kurssiin löydettiin parannusehdotuksia:
Kurssityöryhmän toimintaa ei oltu suunniteltu juuri lainkaan
etukäteen, mistä valintansa tehneitä opiskelijoita varoiteltiin
alussa. Silti muutaman tunnin panostuksella viikoittain kokeilu toimi
suhteellisen hyvin. Nyt jälkeenpäin on saatu runsaasti kokemuksia,
joiden pohjalta osataan suunnitella paremmin kurssityöryhmän toimintaa
ja tapoja.
Yhden opiskelijan suoritus jäi keskeneräiseksi tämän muiden
opiskelukiireiden takia. Hän ei oman opiskelutyylinsä (tai muiden
kiireiden) mukaisesti käynyt luennoilla eikä ehkä saanut samaa
suhdetta viikkotapaamisiin kuin muut. Portfolioon ei kertynyt
materiaalia ja katsoimme järkeväksi ohjata opiskelijan normaaliin
tenttiin. Luennoitsijan sanoin: ``Koko ``perjantaiseuran'' idea kärsii, jos homma leviää tällä tavalla, vaikka paikalla olisi ollutkin. Minusta tarkoitus alunperin oli aktiivinen kurssin seuraaminen (vaikka ei välttämättä luennoilla istuen). Esitysten ja portfolioiden tekeminen itseopiskeluna (ja pahasti myöhässä) ei oikein vastaa tätä tarkoitusta.''
Kurssista kokonaisuudessaan kerättiin koulutusohjelman lomakkeilla
palaute viimeisessä välikokeessa (9.5.2000) ja tentissä (16.5.2000),
jossa oli välikokeen
uusijoita. Tästä saatava palaute on vielä palautesihteerin
käsissä. Massakurssiin mahtuu niin negatiivista kuin positiivista
palautetta. Tietyt opiskelijoiden motivointiongelmat johtuvat siitä,
ettei kurssilla ole suoraa jatkoa monissa pääaineissa lainkaan vaan se
muodostaa oman osansa tietotekniikkainsinöörin perussivistystä.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että kurssityöryhmäkokeilu oli onnistunut ja sitä voi suositella massakursseille, jossa luennoitsija ja assistentit haluavat saada aktiivista palautetta opetuksesta ja parantaa kurssia jo sen kuluessa. Opiskelijalle se antaa kontaktin opettajiin ja konkreettisen näytteen omasta osaamisesta portfolion kautta.