pisteet lkm % 0 p 0 0% 0,5 p 0 0% 1,0 p 0 0% 1,5 p 3 2% ** 2,0 p 2 1% * 2,5 p 10 9% ***** 3,0 p 8 7% **** 3,5 p 4 3% ** 4,0 p 3 2% ** 4,5 p 8 7% **** 5,0 p 9 8% ***** 5,5 p 3 2% ** 6,0 p 10 9% ***** 6,5 p 7 6% **** 7,0 p 10 9% ***** 7,5 p 6 5% *** 8,0 p 9 8% ***** 8,5 p 3 2% ** 9,0 p 8 7% **** 9,5 p 1 0% * 10,0 p 3 2% **87 vastaajaa (18.3.2009) kertoo arvioineensa käyttäneen aikaa kurssin opiskeluun POISLUKIEN opetustapahtumat:
lkm % 0-9 h 9 10% ****** 10-19 h 23 26% *************** 20-29 h 19 21% ************ 30-39 h 18 20% ************ 40-49 h 11 12% ******* 50-59 h 3 3% ** 60-69 h 1 1% * 70-79 h 1 1% * 80-89 h 2 2% * 90-99 h 0 0% 100h- 0 0%Kurssi, ja tässä tapauksessa laskaritehtävät, työllistävät (kuormittavat) siis varsin runsaasti.
Ongelma #1 ------------------------------------------------------------ VK1B 20080310 1.7, oikean ja väärän vastauksen ero on merkkivirhe mikä ei mielestäni sovi tenttiin. 71% sai sen väärin silloinkin. Tuo oli aika killeri. "Avoimessa" laskutehtävässä (6p) merkkivirhe on tyypillisesti arvioinnissa -0.5p (tai 0p) ellei se oleellisesti helpota laskua. Tällaiseen monivalinnan vastausvaihtoehtojen välille on noita eroja tehty tällä tavoin. Ongelma #2 ------------------------------------------------------------ VK1B+10.3.2008 1.10 A:n ja B:n kertoimet ovat mielestäni väärin kaikissa muissa kohdissa paitsi C:ssä. Huomaa, että takaisinkytketyn osan kertoimet ovat vastakkaismerkkiset. Piirrettävässä kaaviossa on y[n] = a y[n-1] + ..., kun taas Matlabissa annettavia B- ja A-vektoreita varten y:t pitää ensin siirtää kaikki vasemmalle puolelle y[n] - a y[n-1] + ... = x[..., joilloin etumerkki vaihtuu. Kohdassa D on lisäksi ainoita järkeviä Matlabi komentoja freqz:n ja zplane:n suhteen. Ongelma #3 ------------------------------------------------------------ VK1A 7.3.2008 1.10 B-vaihtoehdon zplane funktio haluaisi napoja ja nollia, ei kertoimia. C-vaihtoehdossa käytetään tf2zp, jolla kertoimista saadaan navat ja nollat, mutta on muuten virheellinen (kuten A ja D). zplane ottaa (ainakin entiset Matlabin versiot) myös kertoimia. zplane-komennossa vaakavektori argumenttina tarkoittaa suotimen kertoimia ja pystyvektori argumenttina nollia ja napoja. Tämä on yksi "älyvapaa" Matlabin "shortcut", jolla luodaan erittäin potentiaalisesti loogisia virheitä. Kts. http://www.cis.hut.fi/Opinnot/T-61.3010/finsig03.pdf ja siellä Figure 3, zplane(w,1), zplane(w',1). Ongelma #4 ------------------------------------------------------------ VK1 A 06.03.2007 Tehtävän 1.13 vastaukseksi kelpuutetaan vaihtoehdot C ja D. Vaihtoehdot ovat kuitenki toisensa poissulkevia, joten mistä on kysymys? Vastausvaihtoehto C tulee suoraan, kun käytetään taulukosta suorakaidepulssin ja aikaistuksen (k=1) kaavoja. Jos lähtee suoraan muuntamaan niin päätyy X = e^j3w + e^j2w + e^jw + 1 + e^-jw = e^jw [ e^j2w + e^jw + 1 + e^-jw + e^-j2w ] = e^jw [ 1 + 2 cos(w) + 2 cos(2w) ] joka on samaa kuin C-kohdan esitys, mutta hyvin erinäköinen. Tässä oli arvostelussa sovittu niin, että myös D (jossa mahdollisesti päästy samaan kuin yllä), hyväksytään. Alunperin siis vain D, mutta erikoistapauksessa jälkikäteen hyväksytty myös D. Ongelma #5 ------------------------------------------------------------ vk1b 10.3.2008 1.4 laskostuu mielestäni vaihtoehtoon b Näin on, vastauksissa annettukin B. ??? Ongelma #6 ------------------------------------------------------------ vk1 6.3.2007 1.6 ei oikein tuntunut toimivan. Lineaarisessa konvoluutiossa L{y} = L{x} + L{h} - 1. Tästä saadaan, että L{h[n]} = 4. Tämän asteluku on 3. Ajattele esimerkiksi kahden pisteen keskiarvoistava suodin h[n] = {0.5, 0.5} eli L{h} = 2, mutta H(z) = 0.5 + 0.5 z^-1 eli 1. asteen suodin. N:n asteen polynomissa on N+1 kerrointa. Valittavana joko C tai D. Täytynee ratkaista h[n] dekonvoluutiolla, jolloin saadaan h[n] = {0.25, 0.25, 0.25, 0.25} Koska tämä neljän pisteen keskiarvoistava suodin, niin se on alipäästösuodin H(z) = 0.25 + 0.25 z^-1 + 0.25 z^-2 + 0.25 z^-3. Tämän maksimi on nollataajuudella w = 0 eli kun z = e^jw, niin z = e^j0 = 1: H(z)|_(z=1) = 0.25 + 0.25*1 + 0.25*1^2 + 0.25*1^3 = 1 eli erisuurta kuin 0.25.
ESSEE ------------------------------------------------------------ Hei, jäi vielä vähän epäselväksi kuinka laajasti esseisiin pitäisi vastata ja mitä aiheita pitäisi käsitellä. Vaikuttaisi että aiheet menevät osittain päällekkäin näissä kahdessa otsikossa. Esseessä signaalien suodattaminen digitaalisilla LTI-suotimilla, ei varmaan tarvitse käsitellä näytteenottoa tai laskostumista? Mitä ylipäänsä tarkoitetaan Digitaalisilla LTI-suotimilla? Onko se vain ohjelma tietokoneella, vai sisältääkö se DA/AD muuntimet ja näytteenoton? Voiko tässä esseessä kertoa suodinten sovelluksista, suodintyypeistä ja vertailla analogiseen suotimeen, vai meneekö jokin näistä aiheen ohi? Pitääkö esimerkiksi sana impulssivaste selittää, vai oletetaanko lukijan sen tietävän? Annetaanko tentissä samat kuvat, jotka löytyvät tehtäväpaperista? Yksi tapa lähteä purkamaan aihetta on katsoa yksittäisiä sanoja tai termejä tehtävänannosta (esseen aiheesta). Signaalit, suodattaminen, digitaalisuus (signaalit+suodin), LTI-suodin. Muodostuuko niistä sinun päässäsi joku kokonaisuus? Näytteenotto, DA/AD-muuntimen liittyy analogisen signaalin muokkaamiseen digitaaliseksi. Sitten toki aika paljon mittauksia on valmiiksi digitaalisessa muodossa. Äänisignaali voidaan syntetisoida ilman alkuperäistä analogista lähdettä (syntsa?). Mutta kenties tarkempi selostus näytteistyksestä menee vähän ohi? Äänen osalta toki oleellista on palauttaa jossain vaiheessa korvin kuultavaksi. Digitaalinen LTI-suodin: Koska ollaan Matlabilla suodatettu, niin sen voi tehdä ohjelmallisesti tietokoneella. Sen voi halutessaan laskea lyijykynällä paperilla luku kerrallaan. Algoritmin voi implementoida DSP-raudalla, jossa hieman eri käskykanta kuin normaalikäyttöisellä PC:llä, mutta koodi saattaa olla täysin sama (C-kieli, Matlabista DSP-koodia). Jne. Muista, että LTI-suodin on hyvin yksinkertainen: se vain vaimentaa tai vahvistaa tiettyjä taajuuskaistoja (taajuusselektiivinen). X:n vertaaminen Y:yn on yksi tapa kertoa X:stä. Termien selittäminen on minusta ihan asiallista. Tehtäväpaperin kuva on minun ajatukseni kurssin alkupuolen pääskeemasta - en tiedä, onko se oikea miten oikea. Psykologisesti ajatellen: Jos tarkastaja lukee 60 paperia samasta aiheesta, voi olla positiivista, että kirjoitus on sopivassa määrin omaperäinen ja sisältää vaikkapa jotain itse etsittyjä sovelluskohteita. Yucca Korpela kirjoittaa "Opinnäytetyön kirjoittamisessa" http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kirj/7.4.html varsin vekkulisti: Opinnäytetyön, esimerkiksi harjoitustyöselosteen tai diplomityön, kirjoittaminen on monella tavoin muista kirjoitustehtävistä poikkeava. Opinnäytetyöllä on harvoin todellista viestintätarkoitusta, vaan se kirjoitetaan oppineisuuden osoittamiseksi. Tosin tämä voidaan tulkita erikoistapaukseksi viestinnästä: oppilaan pitää viestiä opettajalle, että hän osaa asian. Ensimmäinen neuvoni aiheesta on, että opinnäytetyön kirjoittamisessa pitää olla vakavalla mielellä, mutta ei liian vakavalla. Kysehän on yhdestä pakollisesta kuviosta opinnoissa, ja siitä voi oppiakin yhtä ja toista. Toisaalta asiasta ei pidä tehdä elämäntehtävää, ja on hyvä muistaa, että kyse on eräänlaisesta leikistä. Opinnäytetyön pitää olla asiallisen ja vakavamielisen näköinen ja viimeistelty, ikään kuin sen lukisi suurikin määrä ihmisiä, mutta todellisuudessa sen luultavasti lukee vain työn tarkastaja, jos hänkään. TYÖLÄITÄ, OPETTAVAISIA? ------------------------------------------------------------ Hirmu työlästä. Hyvää harjoittelua, mutta onnistuisi pienemmälläkin työmäärällä. Tehtävät olivat haastavia. Tehtävä 14 jäi tekemättä. The exercises were usefull but they were too much. I should dedicated all my time just to make them and I am almost out of time. You can get same results with less exercises. In my opinion 10 exercises will be enough and in class just teach the general way to solve those kind of problems. Because, of course you gave links to other exercises but they wasn't exactly similar and sometimes something can be misunderstood. Jälkeenpäin tehtävät tuntuivat yleensä aivan käsittämättömän helpoilta. Kuitenkin tehtäviin kului aikaa hyvinkin runsaasti verrattuna tehtävien määrään. Hyviä tehtäviä välikoetta silmällä pitäen. Aikaa meni huomattavasti enemmän kuin olin ajatellut Hyvin aikaavieviä... mutta hyvää harjoitusta ^^ Matlabini omalla läppärillä oli vanha ja buginen piraatti versio, eikä ollut aikaa lähteä testaamaan koulun koneilla. Sen vuoksi minulla oli joitain ongelmia tehtävien 4 ja 6 kanssa, mutta sain ne kuitenkin mielestäni riittävällä kattavuudella tehtyä. Ainakin aikaa paloi sen verran, että katsoisin ansainneeni näistä pisteet Vaikeita oli ja pirusti hommaa jokaisen pisteen eteen piti tehdä. Ainakin nuo alkupään tehtävät olivat opettavaisia ja niiden tekemisestä on varmasti hyötyä. Loppupään tehtävät vaikuttivat hieman työläämmiltä, mutta varmasti nekin olisi tullut tehtyä mielenkiinnolla jos olisin varannut aikaa hieman enemmän. Viheliäisiä tehtäviä osa näistä, aikaa kului tosi paljon. Huolestuttavaa, että kuhunkin monivalintatehtävään meni yli puoli tuntia, sillä vauhdilla ei paljon kokeessa riemuita. Esseiden tehtävänannot ovat melko epäselvät ja monitulkintaiset. Kaavakokoelma on hyvin vaikealukuinen, on hankala huomata, mikä kuuluu minkäkin otsikon alle. Pieni tekstin asettelu voisi auttaa. Tehtävät ideana todella hyvä!! Välikokeet/tentti saa muutoin helposti liikaa painoarvoa ja ei yksinkertaisesti sovi kaikille ihan jo ajankäytöllisesti. Välillä hieman hankalaa löytää oikeaa tietoa kaikesta saatavavilla olevasta, mutta parempi ehkäpä niin päin... Esseet olisi ehkä voineet olla jotenkin rajatumpia - suorempia viitteitä, mitä haluatte kirjoitettavan. AIKATAULUTUS ------------------------------------------------------------ Olisi parempi, jos tehtävänivaskan saisi heti periodin alussa, jotta tehtäviä ehtisi tehdä samaa tahtia luentojen ja laskarien kanssa. Viimeinen laskari päättyy samalla sekunnilla kun ratkaisut pitäisi olla printattu, nidottu ja palautettu toiselle lafkalle. Ehkä tunnin släkki olisi paikallaan? Tehtävässä 6 (matlab) jäi hieman epäselväksi, mitä "oikeaan vastaukseen" vaadittiin. Myös 5.3 deadline oli ainakin itselleni aika huono, koska muiden tenttien vuoksi ehdin lukemaan (ja tekemään tehtäviä) tenttiin 10-12.3, jolloin osa pisteistä jää saamatta. VASTAUKSIA ------------------------------------------------------------ voisi olla vastauksia enemmän. Saahan näihin vastaukset näkyville ennen tenttiä? Olisi mukava katsoa sellaisten tehtävien ratkaisut, joita en osannut. Edelleenkään ei motivaatiota, kolmas yrityskierros menemässä. ENGLISH ------------------------------------------------------------ Preferable English lectures I really hope there is an English lecture for international students. i wish there is english lecture.
You are at: CIS → T-61.3010 / VK1 kommentit K2009
Page maintained by t613010 (at) cis.hut.fi, last updated Wednesday, 18-Mar-2009 09:36:48 EET